APE 2.0 ohjepankki

APEn käyttöohje (päivitetty 25.4.2024)

APE Extranet osoitteessa: https://ape.versoft.fi

Lataa Asfaltti-APE 2.0 Google Playsta tai App Storesta

Minimivaatimukset: Android 12 ja iOS 15

Lataa KONE-APE 2.0 Google Playsta tai App Storesta

Kone-APE ohjekirja, versio 1, 7.2.2023

Kausi 2025 on täällä! Uusimmat asiat lyhyesti

Kausi alkaa, nostakaa jalkaa!

Android-APE vaatii toimiakseen vähintään Android 12 -version. iOSilla minimiversio on 14. Heitä vanhat vehkeet romukoppaan, se on huono paikka säästää. Jos mietit uutta tablettia, tässä on sinulle sellainen: Samsung Galaxy Tab A9 esim Verkkokauppa.comista alle 200€.

Jos unohdit salasanasi, voit palauttaa sen Extranetin etusivulla: ape.versoft.fi. Jos unohdit sähköpostiosoitteesi tai tunnuksesi, etsi saamiasi sähköposteja sanoilla “aktivoi ape”. Voit myös kysyä yrityksesi pääkäyttäjältä käyttäjätunnustasi ja pyytää häntä lähettämään salasanan uusintapyynnön.

Joillain alueilla on myös laitettu käyttäjätunnuksia kesätelakalle, ole yhteydessä Peabiin näiden avaamiseksi.

APE-sovelluksessa liuta muutoksia tälle kaudelle, toimii paremmin myös pystynäytöllä ja puhelimella (ei siltikään suositeltu tapa!). Lisäksi päivän lopetus vaatii nyt vähemmän paineluita. Muista lopettaa päivä oikein!

Pidä myös huoli, että sinulla on uusin versio APEsta aina sovelluksessasi. APE päivittyy nyt tiuhaan tahtiin ja joka kerta tulee jotain uutta ja ihanaa.

🔒 AJON LUKITSEMINEN

Ajon lukitseminen ei tarkoita ajon vahvistusta kuten Haluatko Miljonääriksi -ohjelmassa, vaan sitä että sen kuittaaminen on estetty, jotta voit tehdä ajoon korjauksia ennen kuittausta. Eli älä lukitse ajoa, jos et aio tehdä siihen muutoksia.

🥱 ASEMAODOTUS

1️⃣ Kun aloitat Asemaodotuksen, valitse piiriksi se tilaava piiri, eli minkä piirin työmaalle ajelet ja mikä piiri kuljetukset (ja odotukset) maksaa. Eli vaikka olisit Lohjan asemalla asemaodottelemassa, että saat ELYn työmaalle vietyä kampetta, niin valitse Asemaodotuksen tilaavaksi piiriksi se ELY-piiri, ei Länsi-Uusimaata.

2️⃣🐞 BUGI! Asemaodotukset eivät näy APE-sovelluksen raporteissa! Ne näkyvät kuitenkin Extranetissä ihan OK, eli ovat tallentuneet ihan oikein. Tutkitaan tätä hommaa.

⏰ VUOROT / SADEPVKORVAUS / KONERIKKO

Jos alueella on käytössä vuorot, niin takuut ja kaikki muut muodostuu vuorojen mukaan. Vuoro alkaa kun kuorma alkaa ja sen voit lopettaa, kun kirjaudut ulos autosta. Voit myös säätää vuoron kestoa APE-sovelluksessa.  Alla seikkaperäinen ohje vuoron muokkaukseen APEssa, lue ja tulosta vaikka autoon mukaan.

Kautta historian kaikista ajojen muokkauksista 90% liittyy siihen, että vuoro on jäänyt päälle. Unohduksia sattuu, se on ihan OK. Mutta jos unohdat, niin voit itse korjata myös.

LATAA OHJE TÄSTÄ!

♻️ LATAA EDELLISET KÄSISYÖTÖSSÄ

Vaakakirjan käsisyötössä voit ladata ajon edelliset tiedot, kun olet ensin valinnut, että onko kyse urakka- vai tuntiajosta. Eli valitse ensin ajotyyppi ja sitten “LATAA EDELLISET” ja edelliset valinnat tulevat valkmiiksi valittuina. Massan määrä pitää aina laittaa kuitenkin.

🚨 AJON LOPETUS 

APEn kanssa on tärkeää, että ajot aloitetaan ja lopetetaan oikein. Jos ajo tai vuoro jää päälle, niin luvassa on ongelmia. Ongelmat voi aina korjata, mutta jos APEa on käytetty väärin, korjaus on ajopäädyn vastuulla. Kannattaa siis tehdä hommat kerralla oikein, niin ei tarvitse välppäillä jälkeenpäin.

APE laskee tuntitakuut jne automaattisesti. Eli jos sopimuksessa on tuntitakuut, niin aloitat vuoron kun duunit alkaa, ajat vaan urakalla keikat normaalisti, päätät vuoron, kun duunit loppuu. Jos urakalla tienasit vähemmän kuin mitä samassa ajassa tuntitöinä, niin APE laskee sinulle nk. “takuurivin” automaattisesti, jossa on tämä erotus. Työnjohtaja kuittaa sen normaalisti. Siksi vuorojen aloitus ja lopetus ovat tärkeitä.

On tärkeää, että päivän päätteeksi päädyt siihen alkuruutuun, missä valitaan auto ja ajosopimus, eli sama ruutu, missä päiväsi aloitit. Tällöin kaikki ajot ja vuorot on päätetty oikein. Ja tähän ruutuun pitää päätyä hallitusti. APEa ei pidä jättää yöksi päävalikkoon, vaan AUTOSTA pitää kirjautua ulos! Päävalikossa ollessasi sinulla voi olla vahingossa ajo tai vuoro  kesken vielä. Voit käyttäjänä jäädä kirjautuneeksi sisään, jos tiedät että sinä siihen laitteelle seuraavaksi taas kirjaudut.

Kun olet valinnut auton ja olet päävalikossa, näyt Peabin kartalla ja olet “töissä”. Jos et ole töissä, vaan kaupassa, kotona, kirkossa tai mökillä, Silloin APEnkaan ei pidä olla päävalikossa, vaan autonvalintaruudussa. Ja vaikka koko tabletti olisi kesken ajon tapahtuneen räjähdyksen jälkeen jo lammen pohjassa, niin APE (ajo ja vuoro) on aina siinä tilassa, mihin se viimeksi jäi.

Meneillään oleva ajo tai vuoro ei pääty automaattisesti, jos vain tapat APE-sovelluksen tai laitat ruudun kiinni. Se jauhaa siellä taustalla, jos ruutu on kiinni, ja jos laitteesta vaikka loppuu akku, niin kun kirjaudut uudestaan sisään, sinulta kysytään, että jatketaanko kesken jäänyttä ajoa, vai päätetäänkö se. Tällaisissa tapauksissa puuttuvat kilsat voi pyytää lisinä. Ja ajon voi muokata Extranetissä oikein, jos se muuten meni pieleen. APE-sovelluksen tappaminen ei ole normaalia käyttöä, ajot ja vuorot pitää lopettaa hallitusti: Lopeta ajo ja kirjaudu ulos autosta.

Päätä ajo aina viimeistään ennen kuin saat uuden vaakakirjan. Uudessa APEssa uusi vaakakirja KORVAA päällä olevan vaakakirjan tiedot, ja sen vanhan vaakakirjan purku ei enää onnistu. Jos näin käy, niin voit toki tehdä Extranetissä sen kokonaan alusta. Tuntiajossa purun jälkeen APE kysyy sinulta, lopetetaanko tuntityöt vai jatketaanko tyhjänä hommia. Valitset, että jatketaan, niin homma OK. Yksi asia muistettavaksi

🥔 SIIRTYMINEN ALUEELLE / KOTIMATKAKORVAUS / ERIKOISAJOT jne.

Koskee siis vain, jos ajosopimukseen moinen korvaus kuuluu. Ennen tälle oli APEssa oma nappi, uuteen versioon nappi on työlistalla. Siihen saakka tämä matka pitää oikeasti ajaa – ja sitä voi jälkikäteen muokata ihan kuten muitakin ajoja. Homma menee näin:

1 Valitse “Muut Ajot” valikosta “siirtyminen koneasemalle / Kotimatkakorvaus” tms. soveltuva

2 Anna tarvittavat tiedot, valitse joku massa ja LAITA MÄÄRÄKSI 0 kg

3 Aja ajo ja päätä se normaalisti. Ota selvää, kuka keikan kuittaa, jos haluat siitä rahut

4 Pyydä lisäkilsoja viimeisessä ruudussa, jos kilsamäärä on jostain syystä väärä. Tai:

5 Muokkaa ajoa Extranetissä, jos määrä on jostain syystä väärä.

Jos unohtui vallan ajaa koko siirtyminen, niin kirjaudu Extranetiin, valitse “Ajot” ja sieltä “Lisäys/Muokkaus” ja sitten valitset kaikki yllämainitut tiedot, samat mitä autossakin valitsisit.

Tällä hetkellä pitää tehdä tämä tällä “nollakiloa”-metodilla, jossain kohtaa tehdään korjaus, missä materiaalia ja nollaa kiloa ei tarvitse laittaa! Mutta MUUT AJOT -valikosta se menee.

✍🏻 UUSI APE NOUDATTAA TÄYSIN AJOSOPIMUSTA

Usein Versoftiin otetaan kuljettajien toimesta yhteyttä ja kerrotaan, että APEn pitäisi mennä näin ja näin. On hyvä, että ollaan hereillä ja tiedetään, miten homman pitää mennä. Mutta uusi APE on tehty täysin Peabilta saadun ohjeen mukaan ja se noudattaa voimassa olevaa kirjallista ajosopimusta. Jos sopimusta on tulkittu väärin (Versoftin ja Peabin toimesta) ja APE toimii sopimuksen vastaisesti, niin tähän tulee korjauspyyntö Peabilta (ei siis kuljettajilta). Toki on selvää, että epäkohdat varsin nopeasti huomataan kuorma-auton ratissa, mutta kanava tälle palautteelle on pääsääntöisesti Peab, ei Versoft.

Eli jos APE ei toimi sopimuksen mukaan, ilmoita epäkohdasta Peabille, Peab hyväksyy tulkintasi, että näin se pitääkin olla ja komentaa Versoftia tekemään APEen vaaditut muutokset. Ne tehdään ja toivottavasti kirjataan myös ajosopimukseen, jotta vastaavilta tilanteilta vältytään jatkossa.

Uusi APE noudattaa täysin ajosopimusta. Jos sopimus on epäselvä ja vaikea ja siinä on paljon tulkinnanvaraisia ja arvattavia asioita, myös APEn käyttö on epäselvää ja vaikeaa ja perustuu arvailuihin. 🙂

🚚  KULJETUSPÄÄTY VASTAA AJOJEN OIKEELLISUUDESTA

Uusi APE perustuu siihen, että mahdollisimman moni keikka on oikein siinä kohtaa, kun se kuitataan. On kuljettajan (tai ajotoimiston tai KTK:n) vastuulla, että keikan tiedot ovat oikein, kun se menee kuitattavaksi.

Tavoite on, että keikan tiedot menevät kerralla oikein, eli sen tietoja ei tarvitse muokata keikan ajamisen jälkeen. Mutta jos pitää, niin kaikilla APEn käyttäjillä on työkalut muutosten tekemiseen. Vastuu muutosten tekemisestä menee seuraavan kaavion mukaan:

Kuljettaja -> Kuljettajan pomo -> Pomon pomo -> KTK 

Jos siis ajo on väärin, sen korjaa kuljettaja itse. Jos ei kuljettaja osaa tai voi tehdä sitä, sen tekee joku muu em. ketjussa. Korjauksia ei tee Versoft eikä niitä tee Peab.

Tämä puhtaasti siksi, että Versoft ei tiedä, miten se siellä on oikeasti ajettu, eikä tiedä Peab myöskään, vaan kuljettajahan se parhaiten tietää, miten se asia oikeasti meni. Ennen ei oikein ollut kaikilla kunnollisia työkaluja ajojen muokkaukseen, nyt on. Voit muokata kaikkia ajon tietoja ja voit syöttää itse myös ajon kokonaan alusta APE Extranetissä.

Peabin työnjohdon kuittauspäädyssä kaikki käsin tehdyt muutokset nousevat listasta esiin kyllä. Siellä näkyy helposti niin alkuperäinen kuin muutettu versio ajosta. Työnjohtajan on helppo kuitata muutokset, kun niihin on selvä syy ja olet kommentoinut ne selkeästi.

Kaikki haluavat, että ajot ovat oikein ja mahdollisimman pian. Tämä onnistuu parhaiten, kun keikat korjataan heti niiden syntyvaiheessa ja siellä, missä tiedetään mikä meni pieleen, eli autossa. Ja mikä parhainta: muutoksien takia ei tarvitse soitella mihinkään Versoftin tukiluureihin.

📝  MUUTOSTEN TEKEMINEN AJOIHIN

Muutokset ajoihin tehdään APE Extranetissä. Ei siis APE-sovelluksessa, vaan APE Extranetissä. APE-sovelluksessa voit keikan lopettamisen yhteydessä pyytää lisäkilsoja tai lisätuntityötä, mutta muita muutoksia ajoon sovelluksessa ei voi tehdä.

Extranetiin käy samat tunnukset kuin APE-sovellukseen. Voit tehdä muutoksia missä tahansa myös omalla puhelimellasi tai tietokoneella, et siis tarvitse siihen APE-sovellusta.

Näet Extranetissä oletuksena vain omat ajosi, mutta jos sinulla firmasi natsat riittävät, näet myös muiden ajoja. Yrityksen pääkäyttäjä näkee aina kaikki yrityksensä ajot. Näet myös kuljetusten hinnat, mikäli sinulla on oikeus nähdä hinnat. Oikeudet nähdä asioita (hintoja ja sopimuksia) periytyy sopimuskumppanuuden mukaan.

Näin se menee: Kirjaudu Extranetiin. Viimeisin ajosi näkyy automaattisesti Extranetin etusivulla.  Paina muokkaa, tee muutokset ja tallenna. Jos sinun pitää muokata jotain muuta kuin viimeisintä ajoa, valitse vasemmalta valikosta Ajot ja etsi ajo sieltä ja paina kynänappia oikealla ja muokkaa. Ja tallenna.

Jos ajo on jo kuitattu, niin ei hätää, muokkauksesta syntyy vain uusi ajo, eli korjausrivi. Eli jos muokkaat kuitattua ajoa, niin todellisuudessa varsinaista ajoriviä ei muokata, vaan muutos tulee erillisenä korjausrivinä ja se pitää erikseen kuitata. Korjausrivi voi tietenkin olla plus- tai miinusmerkkinen. Miinusmerkkiset korjausrivit tulevat automaattisesti seuraavaan laskuun mukaan, niitä ei voi jättää laskuttamatta.

‼️ MUISTA KÄTEVÄ AJON PIKAMUOKKAUS ‼️

Päätä ajo APEssa. Kirjaudu Extranetiin omilla tunnuksillasi. Viimeisin ajosi näkyy suoraan etusivulla ja pääset siitä suoraan muokkaamaan sitä. Jos pitää muokata vanhempia ajoja, niin tee muokkaus Ajot-toiminnot kautta. Etsit ajon ja muokkaat arvoja.

🏭 YRITYS VASTAA OMISTA TIEDOISTAAN

Peab luo sopimuskumppanilleen (kuljetusyhtiö tai KTK) pääkäyttäjän. Yrityksen pääkäyttäjä luo kaluston ja lisää käyttäjiä (KTK:n tapauksessa KTK kutsuu kuljetusyhtiöitä eli Yrityksiä APEen). Yritys pitää huolen, että kaluston ja käyttäjien tiedot ovat oikein. Käyttäjät voivat palauttaa itse unohtuneen salasanansa tai yrityksen pääkäyttäjä voi lähettää palautuslinkin käyttäjälle. Kukaan ei näe tai voi muuttaa toisen salasanaa joksikin. Pääkäyttäjä voi sulkea yrityksen käyttäjätilejä.

Jos olet tehnyt suoraan sopimuksen Peabin kanssa, sinä päätät mitä sinun yrityksesi näkee. Jos ajat KTK:n kautta ja KTK on tehnyt sopimuksen Peabin kanssa, KTK päättää, mitä kuljetusyhtiöt näkevät. Joskus KTK:t sallivat kuljetusyhtiöden nähdä hintoja, joskus ei. Joskus kuljetusyhtiöt sallivat kuljettajien nähdä hintoja, joskus ei.

💌 KÄYTTÄJILTÄ VAADITAAN SÄHKÖPOSTI

Sähköpostiosoite on myös oletuksena käyttäjätunnus APE-appiin ja Extranetiin. Sen voi kukin kuitenkin itse vaihtaa joksikin muuksi APE Extranetissä. Sähköpostiosoite tarvitaan silti. Sähköpostiosoitetta tarvitaan salasanan palautukseen, jos se on unohtunut.

🚜 MUISTA VALITA OIKEA AUTOTYYPPI

APE-sovellus rajaa toimintoja sen mukaan, mikä autotyyppi on valittuna. Jos autosi tyyppi muuttuu usein (esim nupista kasetiksi), muista tarkistaa että tyyppi on oikein. Valittavat autotyypit tulevat valittaviksi sen mukaan, mitkä tyypit autolle on autoa luodessa asetettu ja mitkä ajosopimuksesta / hinnastosta löytyvät. Jos et voi olla joku autotyyppi, mikä sinun pitäisi olla, niin ota ensin yhteys auton luoneeseen tahoon (eli yrityksen pääkäyttäjä tai esim KTK tai jopa Peab).

🗳️ VALITSE OIKEA AJOSOPIMUS

Tämä ei koske kaikkia, mutta mikäli ajat useille asemille ja/tai useilla sopimuksilla joko suoraan tai jonkun KTK:n tms kautta, niin autoon kirjautuessasi voit valita myös nämä asiat ennen kuin aloitat päiväsi. Eli voit valita sopimuksen, jonka mukaan ajat ja ajatko suoraan vai jonkun laskutusyhtiön kautta.

Jos et tiedä mitä pitää valita, kysy joltain, joka tietää. Jos valitset summamutikassa vaan jotain, ajoja joudutaan korjamaan jälkeenpäin. Ajoja ei korjaa Peab eikä Versoft, vaan lähtökohtaisesti sinä.

Tätä valikoimaa valittavista sopimuksista autossasi pitää yllä tavallisesti laskutusyhtiö tai aliurakoitsijan pääbossi. Käytännössä siis taho, jonka pitäisi tietää, missä sillä hetkellä sinun kuuluisi ajaa ja millä sopimuksella. Jos et tiedä, mitä sinun pitää valita, kysy joltain em. tahoilta asiaa.

🧮 APUA, EN NÄE HINTOJA!?

Näin voi olla ja se on ihan normaalia. Hintojen näkyvyydestä joillain tahoilla päättää ajosopimuskumppani. Eli sopimuksen tehnyt taho (esim KTK) säätää, näkeekö kuljetusyhtiö ajojen hintoja. Lisäksi kuljetusyhtiön pääkäyttäjä voi säätää, voivatko heidän käyttäjät (kuljettajat) nähdä hintoja tai eivät (edellyttää, että yritys muuten näkee hinnat). Versoft ei säädä hintoja kenellekään näkyviin, eli jos et näe hintoja ja ne sinun pitäisi nähdä, niin ole yhteydessä ajotoimistoon (KTK).

🚨 VUOROT JA NIIDEN MUOKKAUS

Voit muokata itse vuoroja ja takuut lasketaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaan näille vuoroille. Vuorot tulevat käyttöön nyt myös niille alueille, missä niitä ei ole ennen ollut. JOS HALUAT ETTÄ TAKUUT MENEVÄT OIKEIN, NIIN PIDÄ HUOLI, ETTÄ VUOROT OVAT OIKEIN MYÖS!

⛺️ PIENET AJORAPORTIT

APE-sovelluksessa ei ole mahdollista muokata ajoja. Näet sieltä kuitenkin kätevillä pikaraporteilla nopeasti, miten päiväsi tai vuorosi on mennyt (vuorotyökalu). Tarkemmat tiedot löydät aina APE Extranetistä.

🔮 UUSI PÄÄRUUTU JA AJOTYYPIT

Eri ajotyypit on ryhmitelty päävalikossa vähän eri lailla. Löydät ne kyllä. Omille kategorioille on omat napit ja “muut” ajot löytyvät muiden ajojen alta. Jos et löydä jotain ajotyyppiä, ajosopimuksessasi ei ole sitä tai ajoneuvotyyppisi ei mahdollista sillä ajamista.

⚙️ SEKALAISIA TÄRKEITÄ UUTUUKSIA

Käsisyötöllä aloitetussa keikassa ei kaikkia tietoja tarvitse syöttää alussa, vaan ajon voi aloittaa kun on valinnut vain ajotyypin. Purkamaan ei kuitenkaan pääse ilman, että on kaikki vaaditut tiedot annettu. Käsinsyöttö toimii kuten ennenkin, sovellus muistaa edelliset ja valikoissa voi hakea arvoja jne.

Vanhassa apissa pakkopäivityskehotus luovutti kolmen ohituksen jälkeen. Uudessa APEssa pakkopäivitys on pakkopäivitys ja sillä sipuli. Sovellus ei päästä sisään, ellei sitä ole päivitetty. Päivittäminen kannattaa aina! 🙂

Uudessa APEssa kuormakirjojen maksimimäärä on kaksi. Nupissa ja perässä voi olla eri kuormakirjat tai sama kuormakirja kattaa nupin ja perän.

Mikäli ollaan ajossa, pitää olla ajoruudussa ja työmaalla kun ollaan, ollaan työmaaruudussa. Työmaaruudussa ei kerry kilometrejä. Purkuruudussa ei kerry kilometrit eikä aikalaskurit.

Kuljetusyhtiöiden videot

Autojen ja käyttäjätunnusten luominen sekä laskutus APE Extranetissä

Katso tämä video, kun olet saanut pääkäyttäjän tunnusten aktivointipyynnön! Huomaa laskutuksesta myös seikkaperäisempi ja uudempi video, ks alta!

APE 2.0 -sovelluksen lataus ja asennus

Ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä pitää antaa tarvittavat luvat APElle.

Tunnusten luonti ja APEen kirjautuminen

HUOM! Samat tunnukset käyvät APE-appiin ja Extranetiin

Pääkäyttäjä lisää tunnuksia. Salasanan palautus. Käyttäjätunnuksen voi vaihtaa mieleisekseen. Kirjautuminen APEen (UUSI JA TÄRKEÄ). Ajojen muokkaus jälkeenpäin Extranetissä.

Normaali massanajo

Käsinsyöttö, kuormakirjan muutokset, uusi ajoruutu, kartta jne jne..

Siirtoajot

Näin siirtoajot toimivat

Laskutus – myös Kone-APEn laskutusohje tässä!

Tässä seikkaperäinen ohje laskun tekoon uudessa APEssa. On ihan kuten vanhakin, isoin muutos on löytää se rahasalkku-nappi, josta lasku tehdään. Kone-APElla raportoitujen töiden laskutukseen nyt myös käänteiselle alville tuki. Katso video!

PEABin työnjohto

Keikkojen kuittaus

Ohje PEABin työnjohdolle keikkojen kuittaamiseen ja muutosten tekoon.

Palaute / tuki